Ihmisten välisessä kommunikoinnissa on tutkimusten mukaan erotettavissa kolme päätekijää:
– Sanat / lukeminen (7%)
– Ääni / kuuleminen (38%)
– Kehon kieli / esiintyminen (55 %)
Tekijöiden perässä oleva prosenttiluku kuvaa kunkin tekijän merkitystä kokonaiskommunikoinnissa. Sanoilla on merkitystä, mutta ääntä ja kehon kieltä parantamalla voidaan paljon tehokkaammin parantaa kokonaiskommunikointia.
Törmäsin itse näihin lukuihin yli kymmenen vuotta sitten kun tein vielä myyntitöitä. Valitettavan usein kiire pakotti hoitamaan asioita sähköpostin välityksellä. Tuolloin pidin majapaikkaa vielä Ruotsissa ja etäisyys myös Suomeen aiheutti ajoittain haasteita kommunikaatiolle , vaikka puhuinkin suomalaisten kollegojen kanssa samaa kieltä.
Kuinka paljon päivittäisessä työssä olemme luetun tekstin varassa? Miten sähköpostiviestintä vaikuttaa kommunikoinnin parantumiseen, ts. viestin ymmärrykseen? Kuinka monesti olemme huomanneet, että palkitsevat tai haastavat tilanteet olisi parasta käsitellä jos ei kasvotusten niin ainakin puhelinkeskustelun siivittämänä?
Tulevaisuuden menestyjiä ovat mielestäni ne, jotka ymmärtävät ympäristön vaateet parhaiten ja osaavat niihin nopeasti ja ketterästi reagoida. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulisi kuunnella kolmella korvalla – puhtaan digitaalisen puheen kuuntelu, oman sisäisen puheen huomiointi ja vastapuolen sisäisen puheen intuitiivinen havainnointi. Pelkkä kuuleminen ilman kuuntelua johtaa usein pinnallisiin ja vajavaisiin tulkintoihin vaateista.
Tuolloin kymmenisen vuotta sitten innostuinkin kuuntelemisen kehittämisestä. Kävin coaching-kurssin, jossa sain työkaluja myös haastaviin asiakastilanteisiin. Sittemmin coaching on vienyt enemmän ja enemmän minua mukaansa ja siitä on kehittynyt jo oma toimensa.
Työskentelen Evadessen nimellä. Taustaa ja lisätietoa löydät lisäksi tuoreilta websivuiltani, www.evadesse.fi.
Vuorovaikutteista kevään alkua kaikille!